Přísecký kostel sv.BarboryPřísecký zámeček Příseka

Zpravodajství



Hlavní stránka


Benzin je nejlevnější v historii

aneb
za průměrnou mzdu natankujete dvakrát více než
v roce 1989

GRAFY: VÝVOJ CEN BENZINU A NAFTY V LETECH 1985 - 2008

2. ledna 2009 - Natankování plné nádrže nebylo v přepočtu na průměrnou mzdu v Česku nikdy tak levnou záležitostí jako dnes. Díky stále rostoucím platům se stejně jako u většiny dalšího zboží rok od roku zvyšuje množství benzinu, které je možné za průměrný plat koupit. U naturalu došlo navíc v posledních měsících k propadu cen na čtyřletá minima, proto je u něj skok ještě výraznější.

Zatímco koncem roku 2007 se do průměrné mzdy vešlo 734 litrů benzinu, koncem roku 2008 to bylo již 942 litrů.

Bez šance je také nostalgické vzpomínání na sumu 7,50 Kčs, za niž se prodával litr (tehdy benzinu Special) těsně před pádem komunistického režimu. Pokud by motoristé celou svou tehdejší mzdu, která činila okolo 3.000 Kčs, investovali do benzinu, nakoupili by ho jen něco málo přes 400 litrů.

Prudší pokles cen v Česku brzdí daně. Na rotterdamské burze, od níž se vývoj cen komodit přenáší s mírným zpožděním i do Česka, od léta 2008 spadla cena tuny (přes 1 300 litrů) benzinu z 1.150 na 360 dolarů! Proč se s podobným pádem nesetkali také zákazníci u českých pump? Může za to především daňové zatížení pohonných hmot.

Ať řidiči tankují natural za 25 či za 35 korun, z každého litru se odvádí pevná spotřební daň ve výši 11,84 Kč. Přes 3 koruny ze současné konečné ceny pak činí další odvod pro stát - 19-tiprocentní DPH. Samotná surovina pak stojí aktuálně kolem 6 korun, zbytek připadá na marže distributorů, přepravců a čerpadlářů.

Lehce přístupné zdroje ropy, z nichž se vyplatilo těžit i při ceně kolem 20 dolarů za barel, jsou už většinou vyčerpány a u řady nalezišť se nevyplatí těžba při ceně nižší než 50 dolarů za barel, někde i více.

Navíc finanční krize, která o sobě dala vědět v září 2008, omezuje výrobu v podnicích, s čímž souvisí i menší množství přepravovaného zboží a z extrémního hladu po naftě se nyní stává spíše "pouze" hlad velký. Méně kamionů na silnicích znamená i menší poptávku po palivech.
--- Zdroj: MF Dnes ---


Zpravodajství