Přísecký kostel sv.BarboryPřísecký zámeček Příseka

Zpravodajství



Hlavní stránka


Hejtmanství chce penále
za zpožděnou stavbu silnice


22. října 2007 - Mladá Fronta, Jihlavský deník - Stavba plná komplikací, oprava silnice mezi Jihlavou a Přísekou, přináší další problémy. To i přes fakt, že je od konce července pro řidiče průjezdná. Tentokrát se však jedná o výši sankcí, které chce kraj udělit.

Kraj Vysočina požaduje od stavebních firem za zpožděnou stavbu silnice mezi Jihlavou a obcí Příseka penále 6,65 milionu korun. Rekonstrukce 4,5 kilometru silnice za 173,5 milionu korun byla ukončena letos v červenci, podle smlouvy to ale mělo být o osm měsíců dříve.

Náměstek hejtmana Václav Kodet řekl, že na výši sankce se kraj se zhotoviteli nedokázal dohodnout. Stavební firmy tvrdí, že za tak dlouhé zpoždění nemohou a odmítají na sankci přistoupit.

Silnice Jihlava - Příseka

Kraj Vysočina stojí před zcela novým problémem. "Sankce jsme už udělili, ale ne v takové výši. Nesetkali jsme se ani s tak velkým zpožděním," řekl Kodet. Jednu z největších dosud provedených silničních staveb kraje, na niž slíbila přispět Unie, prováděly firmy D.I.S. Brno a Alpine Mayreder Valašské Meziříčí.

"Pokud se nedohodneme, jsou před námi další dva kroky - porovnávání znaleckých posudků, které si každá strana nechá vypracovat. Nebude-li ani pak shoda, přijde na řadu soudní řízení," uvedl Kodet. Podle něj z uzavřené smlouvy jednoznačně vyplývá výše sankce za jeden den prodlení.

Obě strany se ale přou o to, jak dlouhé zpoždění zavinili stavbaři. Vše je tak v patové situaci. Kraj uznává, že jim o 24 dnů později předal staveniště, dalších 86 dnů zpoždění je ochoten tolerovat kvůli nepříznivému počasí. Penále požaduje za zbývajících 133 dnů prodlení.

Zástupci firmy D.I.S. míní, že zima na přelomu roku 2005 až 2006 byla nepřiměřeně krutá. Odborníci ale zastávají názor, že zpoždění se dalo dohnat v průběhu letošní zimy, která byla naopak velmi mírná. Pracovat se však začalo až 19. března 2007, tedy po zimě.

"Určitě se dalo pracovat téměř celou zimu. Kvalita stavby by nebyla ohrožena," sdělil Deníku odborník na silniční stavby, který se v oboru pohyboval desetiletí, Petr Kundera. "Některé práce se skutečně mohly dělat," připojil se stavbyvedoucí ze společnosti Colas.

Společnost D.I.S. již na Vysočině několik investičních akcí provedla. Ne vždy tomu bylo s požadovaným efektem. "D.I.S. dobře znám. V kraji prováděla například stavbu silnice Velké Meziříčí - Oslavice. Zde došlo k výraznému překročení nákladů," dodal Petr Kundera.

Zakázku na silnici druhé třídy mezi Jihlavou a Přísekou prováděly stavební společnosti od konce roku 2005. V závěru minulého roku, kdy měly být práce ukončeny, se jim jen podařilo provizorně otevřít 1,4 kilometru z Jihlavy směrem k obci Puklice.

Další přestavby na silnici mezi dvěma největšími městy kraje Vysočina by měly následovat v nejbližších letech; kraj se na ně opět pokusí získat evropské dotace.

Pozn.: Dle mého názoru se ještě jedná o milosrdné penále, protože počasí loni bylo příznivé a kraj, který spočítal všechny dny, kdy se na stavbě kvůli počasí dělat nemohlo, již s výší penále jít dolů nemohl.


Zpravodajství