Plánovaná rekonstrukce silnice Příseka - Brtnice (II. úsek)
Rekonstrukce silnice II/405 Jihlava - Třebíč (II. etapa)
Zahájení stavby: 2008
Dokončení stavby: 2010
Realizace a očekávaný průběh výstavby
Podle charakteru a funkčního využití je posuzovaný ÚSEK PŘÍSEKA-BRTNICE liniovou dopravní stavbou malého rozsahu, jejímž účelem je rekonstrukce nevyhovujících technických parametru stávající silnice II/405 v délce 2,353 km.
Začátek rekonstrukce silnice je za obcí Příseka na km 6,960 (Rezkův vršek). Trasa je ukončena a napojena na stávající trasu v km 9,313 před Brtnicí (čerpací stanice Slovnaft). Výškové vedení trasy řeší nevyhovující výškové parametry stávající silnice, které svými výškovými poloměry nezajišťují rozhled pro předjíždění ani kritéria rozhledu pro zastavení tak, aby byl zajištěn dostatečně vysoký jízdní komfort na trase.
Trasa rekonstrukce je navržena v maximálně možném rozsahu po trase stávající silnice a protíná katastrální území Příseka, Uhřínovice a Brtnice. Pro realizaci výstavby posuzovaného záměru ÚSEK PŘÍSEKA-BRTNICE je nejvýznamnějším vlivem požadavek na trvalý zábor půdy potřebné k rozšíření silnice.
Vlastní období rekonstrukce silnice bude vyžadovat vysoké nároky na potřebu stavebních materiálu a surovin (náspy tělesa silnice, vozovka silnice apod.), které budou zajištěny dovozem z okolních dobývacích prostorů nebo mezideponie a výroben. Výstavba bude prováděna za uzavírek jednotlivých úseků silnice II/405, proto v tomto období dojde k omezení obslužnosti území v okolí trasy prováděné rekonstrukce.
Silnice tvoří dopravní spojnici mezi městy Jihlava a Třebíč a zajišťuje jednak dopravní spojení těchto sídelních aglomerací a jednak umožňuje dopravní obslužnost menších sídel v okolí její na trasy. Potřeba rekonstrukce je dána jejími nevyhovujícími technickými parametry.
Stávající trasa silnice vykazuje četné dopravní závady, které se s narůstajícím dopravním zatížením prohlubují např.:
- nevyhovují směrové poloměry s ohledem na návrhovou rychlost
- nevyhovující výškové vedení trasy, výškové poloměry nezajišťují rozhled pro předjíždění ani kritéria rozhledu pro zastavení
- šírkové uspořádání nevyhovuje požadavkům na bezpečnost a plynulost silničního provozu, stávajícím a výhledovým intenzitám dopravy
Na přiložených výkresech situace stavby I. etapy a II. etapy je dokladováno vedení trasy po rekonstrukci silnice II/405 i trasy stávající silnice dotčeným územím mezi obcemi Příseka a Brtnice.
Odklon dopravy a etapy výstavby
Realizace rekonstrukce silnice v II. úseku Příseka - Brtnice vyvolá požadavky na změny organizace obslužné dopravy a částečné omezení obslužnosti území, z toho důvodu je stavba rozdělena do dvou etap.
Pro tranzitní dopravu bude po celou dobu výstavby vedena obousměrně objízdná trasa z Jihlavy po silnici I/38 až do Stonařova a dále po silnicích II/403 a II/402 (přes Kněžice) směrem na Třebíč. Budoucím staveništěm a místy navržených objízdných tras bude provoz umožněn pouze dopravní obsluze zajištující zásobování a infrastrukturu okolních obcí a dále pro osobní automobily občanů žijících v těchto obcích.
První etapa je navržena mezi km 7,970 - 9,273, předpokládá realizaci rekonstrukce silnice v rozsahu mezi křižovatkami se silnicemi III/4054 a II/404. Úsek mezi Uřínovicemi a Přísekou a rovněž úsek mezi Uhřínovicemi a Komárovicemi bude po dobu realizace prvního úseku průjezdný.
Druhá etapa je navržena v rozsahu km 6,960 - 7,970, kde se předpokládá realizace za úplné uzavírky se zachováním výše uvedených objízdných tras. Realizace křižovatky na Uhřínovice bude součástí tohoto úseku a doprava bude zachována pro průjezd na Komárovice a následně již po zrealizovaném prvním úseku Uhřínovice - Brtnice.
Stávající hustota dopravy a její nárůst
Údaje intenzity dopravy- sčítání RSD ČR - silnice č.II/405 - stav v roce 2005
Tranzit | Osobní | Motorky | Celkem | Úsek |
734 | 2962 | 15 | 3711 | Úsek I. - Jihlava-k.z. po zaús.404 od Komárovic |
922 | 3453 | 23 | 4398 | Úsek II. - Zaús.404 od Komárovic po zaús.do 403 v Brtnici |
Odhad stanovení intenzit provozu na silnici II/405 - ADIAS
Úsek | Druh vozidel | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 |
Jihlava Úsek I. | Osobní | 3500 | 3800 | 4000 | 4100 | 4300 |
Těžká | 900 | 900 | 1000 | 1000 | 1000 |
Celkem | 4400 | 4700 | 5000 | 5100 | 5300 |
Brtnice Úsek II. | Osobní | 3900 | 4300 | 4500 | 4600 | 4800 |
Těžká | 1100 | 1200 | 1200 | 1200 | 1200 |
Celkem | 5000 | 5500 | 5700 | 5800 | 6000 |
--- Zdroj: Společnost ENVING s.r.o., pro Kraj Vysočina - leden 2007 ---
|