Přísecký kostel sv.BarboryPřísecký zámeček Příseka

Zpravodajství



Hlavní stránka


Tuhá zima zpozdila stavbu spojky

Již na konci minulého roku měla začít miliardová rekonstrukce silnice mezi největšími městy kraje Vysočina Jihlavou a Třebíčí. První úsek mezi krajským městem a Přísekou má být za 152 milionů hotov ještě letos.

Tuhá zima ale mění stavebníkům plány. V prosinci se kvůli sněhu začít nedalo a teď se čeká, jestli počasí dovolí začít v lednu, v únoru či až v březnu. "Bohužel letos je tak krutá zima, že se ještě nedalo začít," říká Petr Kolář, vedoucí krajského majetkového odboru. Jinak je všechno připraveno. Zakázku dostala brněnská firma D. I. S. a budoucí staveniště je předáno.

Po rekonstrukci už řidiči volají dlouho. Úsek mezi Jihlavou a Přísekou, kde se obtížně předjíždí, teď patří mezi nejnebezpečnější na Vysočině. Při vážných nehodách už na něm zemřelo několik motoristů.

A jak se silnice změní? Táhlé stoupání za restaurací Pančava se má zmírnit a rozšířit o jeden pruh pro pomalá vozidla. Celá nová spojka se víc napřímí a před Přísekou se postaví most.

Akce se zaplatí z evropských a krajských peněz. "Během letošního roku má být první část dokončena," pokračuje Kolář. Navazovat se bude dalším úsekem mezi Brtnicí a Zašovicemi, na nějž se v současnosti připravuje projekt.

Doprava se má v budoucnu za pomoci obchvatů vyhnout Přísece, Zašovicím, Okříškám, Krahulovu a možná i Brtnici. Všechno se ale ještě bude dopodrobna připravovat a zvažovat, protože například v Brtnici a v Okříškách se některým politikům obchvaty nelíbí. Konec rozsáhlé a letité akce má být u Červené Hospody, kde končí krajská silnice a začíná státní.

S modernizací celé spojky mezi velkými městy by se mělo výrazně pohnout do roku 2013. Práce mají stát přes miliardu korun a počítá se s výraznou pomocí Evropské unie. Hejtman Miloš Vystrčil považuje vylepšení spojení mezi velkými městy kraje za důležitý úkol nejbližších let. Počítá se s ním v plánovacím období let 2007 až 2013, ve kterém lze pro Vysočinu získat až jednu miliardu korun ročně z evropských fondů.

"Kvalitnější silnice do obcí s rozšířenou působností, především do krajského města a bývalých okresních měst jsou jednoznačnou prioritou," stvrzuje Miloš Vystrčil. Úspěch v získávání evropských peněz bude záviset na kvalitní přípravě projektů.

Kromě výpadovky na Třebíč se začne na začátku roku vytvářet v Jihlavě druhá, neméně důležitá dopravní stavba - druhá část obchvatu. Dokončena bude v červenci roku 2008 za 410 milionů korun. První část s tunelem, jež slouží od léta předloňského roku, stála 727 milionů.

Chystaná trasa, dlouhá necelé tři kilometry, uleví celému městu. Začne mimoúrovňovou křižovatkou u výpadovky na Pelhřimov. Povede členitým okrajem Jihlavy, poblíž městské části Pístova, přes nevyužívaný vojenský areál a skončí u zahrádkářské kolonie v oblasti U Ráje, kde bude provizorně napojena na výpadovku do Znojma a Vídně.

Postaveno bude šest nových mostů. Jeden více než stometrový povede přes údolí Pístovského potoka. Přemostěn bude i Koželužský potok.
---Mladá fronta DNES, 23. ledna 2006 ---

Zpravodajství