Zpravodajství |
Trasu Jihlava-Třebíč zjednoduší obchvatySilnici, spojující dvě největší města Vysočiny, čekají razantní změny. Krajští úředníci už mají na stole studii, podle níž se má jízda z Jihlavy do Třebíče výrazně usnadnit. Pokud dělníci namalovaný plán promítnou do skutečnosti, vzniknou až čtyři obchvaty obcí. Doprava mezi městy by se pak vyhnula Přísece, Zašovicím, Okříškám a možná i Krahulovu. Studie neřeší jediné místo na trase a tím je Brtnice. Ani tam ještě není obchvat úplně vyloučen. Někteří starostové vrtí nad studií nevěřícně hlavou. Nelíbí se jim. Další ale říkají: "Už aby se začalo stavět". "Studie celé trasy je hotova až po Červenou Hospodu," říká Petr Kolář, vedoucí krajského majetkového odboru. Ambiciózní plán, jehož náklady se odhadují na 1,75 miliardy korun, by se mohl začít naplňovat v roce 2006 hned za Jihlavou. Táhlé stoupání za restaurací Pančava by se rozšířilo o jeden pruh pro pomalá vozidla. Zmizela by prudká zatáčka na vrcholu kopce. Spojnice by se tady víc narovnala. I na několika dalších místech se počítá se zahlazením ostrých zátočin. Navíc by už řidiči nemuseli tak často zdolávat velké převýšení. Výškové rozdíly na trase by se zmírnily. První etapa by měla skončit před Přísekou, kde se počítá s prvním obchvatem. Začátek v roce 2006 záleží na majetkové a projekční přípravě. "Termíny jsou poměrně dost našponované," podotýká Kolář. Jen na první části je třeba jednat o výkupech pozemků se zhruba čtyřmi desítkami vlastníků. Základem naplnění vize je samozřejmě dostatek peněz. Počítá se s evropskými financemi a spoluúčastí kraje. Úředníci si netroufají odhadnout, kolik by stála první etapa k Přísece a jak dlouho by se mohla přestavovat celá trasa až k Červené Hospodě. Celá studie neřeší klíčové místo celé spojky - Brtnici. Město má v územním plánu vyřešenou trasu případného obchvatu. Zdejší zastupitelé ale ještě nerozhodovali o tom, zda by bylo pro Brtnici prospěšnější nechat dopravu ve městě nebo ji vytlačit na obchvat. Starosta Petr Štěpán se přiklání k ponechání průtahu ve městě. Zaráží ho ale, že je místní úsek zatím z plánované rekonstrukce vystřižen. "Bylo mi řečeno, že se Brtnice bude řešit samostatně. Nikdo mi neřekl, proč se tady komunikace neopraví," podivuje se Štěpán. Za přirozené by považoval, aby se s Brtnicí v plánech nakládalo stejně jako s ostatními obcemi. Kdyby doprava na tepně dál vedla středem města, musel by se řešit průjezd kolem kina, kde se dnes částečně jezdí jednosměrně. Vlna odporu proti krajské studii se zvedne v Okříškách, což avizuje starosta obce Josef Kula. Postavení nové trasy by podle něj obci uškodilo. U Okříšek plán počítá s poměrně velkorysým obchvatem. "Podle mě je to projekt určený do skříně," říká starosta. Naopak v nedalekých Zašovicích by objezd uvítali. Rekonstrukce spojky by jednou měla končit v okolí Krahulova a Červené Hospody. Právě tady se dnes krajská silnice "vlévá" do státní silnice. Přichází v úvahu, že se budoucí cesta od Jihlavy oběma obcím vyhne a napojí se na státní silnici už před Červenou Hospodou. Záležet bude i na činech Ředitelství silnic a dálnic, které tady údajně chystá blíže neupřesněnou úpravu. Plánované obchvaty: (Mladá fronta, 6.12.2004) |
Zpravodajství |