Přísecký kostel sv.BarboryPřísecký zámeček Příseka

Zpravodajství



Hlavní stránka


Důležitá silnice bude bezpečnější

Od spojnice Jihlavy a Třebíče sice zmizí stovka stromů, rozšíření cesty však není jisté.

Příseka 2003 - Na frekventované spojnici mezi dvěma největšími městy kraje - Jihlavou a Třebíčí bude už brzy bezpečnější cestování. Dřevorubci skolí nedaleko Příseky do poloviny prosince víc než stovku stromů, které silnici lemují a v minulosti zásadně zhoršovaly následky dopravních nehod. Těch tragických nebylo mezi krajským městem a Přísekou rozhodně málo.

"Odstraněním stromů dojde ke zvýšení bezpečnosti silniční dopravy. Stromy rostou v těsné blízkosti vozovky, která nevyhovuje současné intenzitě provozu, zmenšují průjezdní profil a tvoří pevnou překážku silničního provozu. Celý úsek silnice lze v současnosti označit jako místo častých dopravních nehod s vážnými následky", řekl Zdeněk Berka z krajského majetkového odboru.

Dřevorubci přišli k silnici na návrh jihlavské policie. Kraj jako vlastník komunikace záměr projednal a nechal vykácet 116 stromů po obou stranách silnice. Práce začaly tento týden a přesně za měsíc má být hotovo. K zemi má padnout 105 lip, sedm jasanů, dva javory, a po jednom jeřábu a smrku. Celá akce stojí 200 tisíc korun. S požadavky pokácet část stromů lemujících nejnebezpečnější úseky a zároveň rozšířit kriticky úzká místa přišli před dvěma lety za představiteli kraje zástupci mikroregionu Černé lesy. Nebezpečnost a špatná průchodnost, především v zimních měsících, je jednou ze zásadních příčin, proč například do Brtnice, kde žije přes tři tisíce obyvatel, nechtějí vstoupit noví podnikatelé.

Brtničtí by byli rádi, kdyby měla jednou tato silnice druhé třídy parametry, jaké má mít. "Kdyby se tam někde udělal předjížděcí pás, bylo by to jedině dobře", uvedl Petr Štěpán, starosta Brtnice. Provoz na nebezpečném dopravním tahu je velký, a předjíždět se zde téměř nedá a když, tak s velkým rizikem. Problémem se už zabývali jak brtničtí radní, tak zastupitelé.

Řidiči by se následného rozšíření spojnice měli dočkat. "Zatím je to vize, není to nikde schválené. Ta silnice by si to zasloužila, je to hlavní tah na Třebíč a situace je tam krizová", doplnil Berka z krajského úřadu.

Na zhruba tříkilometrovém úseku mezi vrcholem kopce Kolhübel a Přísekou se od roku 1997 stalo 78 dopravních nehod, při nichž přišlo o život sedm lidí a stejný počet utrpěl těžká zranění.

K nejhorším úsekům na Vysočině patří podle policistů i představitelů kraje několikakilometrová pasáž silnice spojující Jihlavu s Třebíčí kolem obce Příseka. Silnici lemují křížky a květiny. Nehoda z konce loňského roku si zde opět vyžádala dva lidské životy. "Právě silnici mezi Jihlavou a Brtnicí aktuálně řešíme a uvažujeme o vykácení části stromů", uvedl radní Pospíchal. "Jde tady skutečně o život. Jsem pro vykácení nebezpečných stromů alespoň v kritických místech. Je to sice zásah do přírody, stromy ale mohou být znovu vysazeny kousek dál od cesty, lidský život však už nikdo nenahradí", tvrdí Josef Přibyl, starosta tříapůltisícového města Brtnice na Jihlavsku, který sám po kritické spojnici s Jihlavou kolem obce Příseka často projíždí. Vzrostlý strom v levotočivé zatáčce nad Přísekou (u sochy sv. Jana Nepomuckého, který byl ovšem v první půli 90.let ukraden) byl dlouhou dobu jedním z nejkritičtějších míst silniční sítě na Jihlavsku do doby, než se zde objevila svodidla.


Nejkritičtější místa na Jihlavsku podle počtu dopravních nehod

- hlavní průtah Jihlavou
- ulice Jiráskova, Havlíčkova a Sokolovská
- zatáčka v obci Vílanec v obou směrech
- za vesnicí Jamné směrem od Jihlavy
- Příseka
- zatáčka nad Přísekou, strom v zatáčce

Zpravodajství